Drogy sú už dlho cezhraničným fenoménom. Keďže problémy s drogami v Európe sú stále viac spojené a ovplyvňované globálnym vývojom, je kľúčové, aby sa naša analýza trendov a vývoja dostala do širšieho medzinárodného kontextu. Preto je medzinárodná spolupráca s externými partnermi veľmi kľúčová, zvyšuje naše porozumenie a pripravenosť reagovať na nové hrozby.
Za posledných 25 rokov vytvorilo EMCDDA rôzne partnerstvá s celým radom medzinárodných organizácii, agentúr EÚ a tretích krajín . Tieto činnosti sa v súčasnosti riadia rámcom medzinárodnej spolupráce EMCDDA, ktorý mapuje smerovanie práce v tejto oblasti za obdobie rokov 2018–25 a stratégiou EMCDDA 2025, ktorá identifikuje partnerstvá ako jednu z hlavných obchodných hybných síl agentúry.
Tento mesiac sa pri príležitosti oslavy 25 rokov monitorovania EMCDDA uverejnil časový harmonogram udalostí v histórii medzinárodnej spolupráce. Prejdite si niektoré z kľúčových míľnikov.
Štruktúra medzinárodnej spolupráce
Štruktúra medzinárodnej spolupráce EMCDDA stanovuje tri strategické ciele:
-
Odhad drogovej situácie vrátane kľúčového vývoja protidrogovej politiky na medzinárodnej úrovni.
-
Zlepšiť informovanosť zúčastnených strán EMCDDA, pokiaľ ide o drogovú situáciu v tretích krajinách, najmä v tých, ktoré susedia s EÚ, s cieľom porozumieť dôsledkom na verejné zdravie v EÚ a jej vplyvu na európsky trh s drogami.
- Podpora práv a politiky EÚ v oblasti drôg.
Štruktúra sa sústredí na tri hlavné oblasti: medzinárodné oragnizácie, agentúry v EÚ a tretie krajiny (nie členovia EMCDDA).
Medzinárodné organizácie
EMCDDA spolupracuje s veľkou škálou medzinárodných organizácii zaoberajúcich sa zdravím a bezpečnosťou ako napríklad : United Nations Office on Drugs and Crime (UNDOC); Pompidou Group of the Council of Europe; Interpol; World Customs Organization (WCO); World Health Organization; Inter-American Drug Abuse Control Commission (CICAD) and European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD).
Dôvod spolupráce :
-
Zlepšiť porozumenie drogového fenoménu na celom svete a vplyv na európsku drogovú situáciu a trh
- Posilniť úlohu agentúry ako kľúčového hráča na medzinárodnej scéne a pri definovaní globálnych systémov a štandardov monitorovania drog.
Zmysel spolupráce:
-
Formálne memorandum o porozumení, dohodách o spolupráci, pracovných dohodách, spoločných pracovných programoch.
- Výmena osvedčených postupov, informácií, metodík a odborných znalostí.
Krajiny ktoré nie sú členmi EMCDDA:
-
Kandidáti: Albánsko, Macedónsko, Čierna Hora a Srbsko
-
Južní a východní susedia: Alžírsko, Arménsko, Azerbajdžan, Bielorusko, Egypt, Gruzínsko, Izrael, Libanon, Líbya, Moldavsko, Maroko, Palestína, Tunisko, Ukrajina
- Ďalšie: kanada, Rusko, Švajčiarsko, UK, USA
Dôvod spolupráce:
-
Pripraviť kandidátov na potencionálny vstup do EÚ.
-
Povoliť EMCDDA zlepšiť znalosti o drogovej situácii v krajinách ktoré nie sú členmi ( hlavne tích, ktorí susedia s EÚ).
-
Pochopiť lepšie dôsledky a hrozby pre verejné zdravie a bezpečnosť EÚ.
-
Zdieľanie znalostí o monitorovaní drog medzi kľúčovými externými partnermi EMCDDA.
- Podporovať prístup EÚ k partnerom v oblasti drog.
Zmysel spolupráce:
-
Formálne memorandum o porozumení, dohodách o spolupráci, pracovných dohodách, spoločných pracovných programoch, dohodách o priateľstve
-
Výmena osvedčených postupov, informácií, metodík a odborných znalostí.
-
Projekty financované EÚ (pozri nižšie).
Programy financované EÚ:
-
Instrument of Pre-accession Assistance 7 project (IPA 7), financed by the Instrument of Pre-accession (IPA).
-
EU4Monitoring Drugs (EU4MD) project, financed through the European Neighbourhood Instrument (ENI).
-
Ad hoc scientific support to the: Central Asia Drug Action Programme (CADAP); Cooperation Programme between Latin America, the Caribbean and the European Union on Drugs Policies (COPOLAD); EU Action against Drugs and Organised Crime (EU-ACT) project; and the Cocaine route programme.