"Na začiatku kedysi na jar bolo oslovenie kolegu , či nemáme nejaké materiály, ktoré by sme poslali do gymnázia v Prievidzi, lebo tam chcú r o b i ť 26.jún."
Drogy nie sú detská hra ...alebo ako sme propagovali 2.6. jún
Na začiatku a kedysi na jar bolo oslovenie kolegu či nemáme nejaké materiály, ktoré by sme poslali do gymnázia v Prievidzi, lebo tam chcú "robiť" 26. jún - Svetový deň proti zneužívaniu drog a ilegálnemu obchodovaniu. Potom aj či by niekto neprišiel, kto by o tejto téme porozprával....
Išli sme. Mladá kolegyňa epidemiologička z NMCD, so znalosťou problematiky a radosťou z množstva nových respondentov kontrolnej skupiny a ja s informáciami o Svetovom dni, plagátmi, knižkami, novým logom Národného monitorovacieho centra pre drogy, informáciami o ponuke informačného portálu www.infodrogy.sk. ...
Počas cesty do Prievidze sa aj minimálne očakávania o zmysle nášho pohostinského vystúpenia presúvajú v tropickom júnovom dni hlboko pod nulu a my vysušené mlčky ľutujeme každú hodinu, ktorú sme venovali príprave.
A potom trochu šok. Vchod gymnázia polepený známymi plagátmi, vcelku srdečne nás víta sympatický mladý muž, ktorý to - našu účasť - spískal, dostaneme visačky kto sme a čo sme, pohodová školská psychologička, davy študentov prúdiacich po chodbách a schodoch, na prezentáciu perfektne pripravená klubovňa, študenti, vcelku disciplinovane sediaci v polkruhu v tom neuveriteľne horúcom predpoludní, šum, ktorý okamžite ustáva na povel jednej či druhej mladej profesorky....
Okrem nás sú na akcii klienti z resocializačného zariadenia Provital, sprevádzaní šéfom pánom Daubnerom a zástupca z OZ Stop fajčeniu a študenti prváci a druháci sa striedajú, aby absorbovali dávku informácií o tom, aké sú drogy a ako sa dá bez nich žiť.
Neskôr nás fascinuje nás prítomnosť lokálnej televízie , fakt, že miestni mladí hostitelia, ktorých sme považovali za pedagógov alebo aspoň vysokoškolákov sú stredoškoláci a že sú to vlastne živí predstavitelia rovesníckeho programu, že nikto, z len o trochu staršie vyzerajúceho pedagogického zboru, sa nenominoval na naše prezentácie, že o drogách v meste a na škole hovorili vecne a pokojne, riešenia sú zásadne v prospech študenta. Hoci vedia o dotazníkovom prieskume kolegyne, nežiadajú výsledky. Rešpektujú anonymitu alebo sa tomu ešte vraví dôvera...
Výsledky dotazníkového prieskumu - nič nové pod slnkom - takmer kópia veľkých reprezentatívnych prieskumov.
73 z 89 krásnych mladých bytostí s prevahou dievčat si myslí, že spolužiaci užili alebo možno užívajú drogy a 76 sa s takýmto človekom stretlo aj mimo školy, 50 si všimlo zmeny v chovaní u tých, čo drogy užili a 53 z 89 nesúhlasí s výrokom, že ľuďom by malo byť dovolené užívať hašiš a marihuanu.
Novšie pod pražiacim júnovým slnkom boli návrhy na otázku ako zabrániť mladým ľuďom v užívaní drog, vyberáme z nich...
" informácie o škodlivých dôsledkoch užívania drog, kampane v médiách šport, viac ihrísk a miest, kde sa možno zabaviť bez drog, záujmová umelecká činnosť, pomoc prostredníctvom rodičov, správna výchova od malička, hovoriť s rodičmi, zamerať sa na priekupníkov drog, aby neboli drogy také dostupné ...
Nové sa nám zdajú návrhy reklamných sloganov pre kampaň proti marihuane, ktoré mali študenti vymyslieť v priebehu pár minút ( a zadarmo) .
" Tráva nie je dobrá vec, ak chceš raz byť športovec !
" Myslíš si, že tráva navždy dobrý pocit zanecháva? I bez nej sa dá predsa plnohodnotne žiť, tak otvor oči a začni rozumným byť !
" Vládni nad svojim životom sám, nedovoľ to droge !
" Fajčenie a hulenie na chvíľu stres zaženie. Ale ak chceš dobre žiť, musíš sa s problémami potrápiť!
" Trávu žerú zvieratá, ľudia sú predsa vyššie tvory!
Ešte expresívnejšie boli vyjadrenia chlapcov - odporúčali namiesto drogy sex alebo lakonicky skonštatovali "Zahul a skap".
Tvorivosť budúcich reklamných copywriterov sme v ďalšej ankete obmedzili na využitie už jestvujúcich sloganov, komunikátov, resp. názvov, ktoré sa spájali so Svetovým dňom boja proti drogám (globálna kampaň Úradu pre drogy a kriminalitu OSN v roku 2003, v roku 2005 a aktuálne z roku 2006) a dvomi výtvarnými súťažami (Plagát roka 2006) a Prečo som na svete rád. Študentom sme predložili 11 komunikátov, ktoré mali hodnotiť z hľadiska ich súhlasu/ miery stotožnenia a využitia v reklamnej kampani na 6 bodovej škále. Hodnotenie vpisovali do prázdnych freecards, ktorými sme v roku 2005 propagovali informačný portál www.infodrogy Z nepovinne vyplnených hodnotení sme zobrali do úvahy 31 odpovedí (45% z 89 prítomných ), zo 40, ktoré hodnotili 10 návrhov. Zvyšok freecards poslúžil ako vejár ...
Podrobnejšie výsledky hodnotenia nájdete tu
Víťazom v tejto miniankete študentov Gymnázia v Prievidzi sa stalo posolstvo k plagátu Slnečnice autora Tomáša Srnu. Zodvihnú ťa na chvíľu ... ale zlomia navždy. Posolstvo rovesníka rovesníkom.. Dva ďalšie komunikáty jeho kolegov zo súťaže Plagát roka 2006 boli prijaté takmer rovnako pozitívne.
Pre nás je to najnovší a osviežujúci pocit.. K zovšeobecneniu má síce ďaleko, potvrdilo však smer, ktorým by sme sa mali uberať aj my pri komunikácii s takouto skupinou tínedžerov.
26.jún "urobili" v Gymnáziu Nedožerského v Prievidzi dobre. Dokonca veľmi dobre.
Eleonora Kastelová